Personlig naturfotografi (18 juli)

Nu har det gått ett tag sedan kursveckan i Mullsjö och begreppet ”personligt naturfotografi” har förföljt mig sedan dess. Terje har en utmaning i sin blogg där han uppmanar att tänka till kring begreppet och givetvis antar jag utmaningen då detta känns väldigt aktuellt just nu.

Vad innebär då det personliga naturfotot för mig? Jo, det är helt enkelt att göra en bild på sitt eget sätt, enkelt va? Nej, kanske inte… men jag tänker att man inte behöver göra det så svårt, det räcker att göra det på sitt eget sätt.
Det viktiga är att få fram en känsla i bilden, att förmedla något med bilden. Ofta ser jag ett motiv, fotar det och konstaterar sedan att bilden inte alls visar motivet så som jag själv såg det där ute. Det är där utmaningen kommer, att göra bilden så som man upplever motivet vid fotograferingstillfället

I dag har jag besökt Stalpet i Aneby och vattenfallet där. Ett ställe jag varit på massor av gånger och har massor bilder ifrån. När jag stod där o funderade på hur jag skulle få fram den känslan jag kände just där så blev den här bilden till. Den känslan jag vill förmedla är dels känslan av sommar men även en lite drömsk, romantisk känsla av att stå där vid fallet… Genom att tänka på det här sättet så fick jag till slut en bild som jag kan stå för, en bild som visar min egen upplevelse.
 
En annan sida av det personliga naturfotografiet är att när man tittar på bilder kunna se vem som varit fotograf. Det är för mig ett bevis på att fotografen lyckats med att göra en personlig bild.  Jag tror att detta är något som man måste arbeta mycket med, det kommer inte av sig själv.

Detta var några av mina tankar kring det personliga naturfotot. Det är ett intressant ämne som jag kommer att fundera mycket över och förhoppningsvis kunna hitta min egen väg i till slut.
Tack för en spännande utmaning Terje!

~ av marieg1 på juli 19, 2010.

2 svar to “Personlig naturfotografi (18 juli)”

  1. Nu har jag kollat en massa bilder här under.
    Du skulle kunna ställa upp med vilken som helst
    för dina bilder är så personliga allihopa.
    Denna som du använder är helt otroligt vacker…
    Grattis till en superbild
    Kramizzzzz

Kommentera

 
