11 juli

Efter två dagars migrän så mår jag ganska bra nu. Jag tål verkligen INTE den här värmen!
Tog iallafall en tur ut till skogen o rådjuren ikväll…  Plötsligt blev det så svårt…. På kursveckan har vi pratat mycket om att en bild ”pang på” ett rådjur inte är så intressant, framförallt inte om man är upptäckt o rådjuret tittar mot en… Jag håller med och bestämde mig för en suddig bild på rådjur i flykt. Jag lägger upp både den suddiga o den skarpa så kan ni väl säga hur ni tycker! Det är den första bilden som är ”dagens bild”.

420 mm, 1/40, f 5,6 ISO 320 (panorering med lång tid;1/40 s)

~ av marieg1 på juli 11, 2010.

6 svar to “11 juli”

  1. Den undre bilden är en mycket fint porträtt av ett rådjur. Bra komponerat som ger en fin känsla i bilden, kanske efter ett tag känns bilden lite väl statisk….
    Den övre också den ett fint porträtt och visar hur man oftast ser rådjuren, hur de med lätta smidiga språng försvinner. Fin rörelse i bilden. Gillar hur rådjurets rikning ger en fin diagonal snett upp genom bildytan…. skapar fin dynamik. Du har lyckats med att få precis med rörelse i bild och panorering…vilket är svårt, men du har gjort bra jobb här.
    Gillar också hur panoreringen och slutartiden ger bakgrunden en skön textur. Där jag hittar lite ansikten och ett ”skugg” parti uppe till höger som för mig påminner om ett rådjur fullt utsträckt i ett språng, båda bilderna är i s/v vilket gör att inga färger stör och att huvudmotivet kommer i centrum samt ger en tidlös känsla i bilderna… Så ”dagens bild” får bli den bild jag föredrar av två bra rådjurs bilder.

    Christer K

  2. Jag gillar båda bilderna, Marie. Första bilden känns fräsch och lite spännande, men jag gillar även den andra eftersom jag inte har hunnit tröttna på rådjur ännu. 🙂
    Snyggt tema du har på din wordpress-blog, ser att vi har valt samma.

    Jobbigt med migrän, men vilken tur att du inte hade det i Mullsjö!

    Kram,
    Karin

  3. Håller med dig i dina tankegångar! Rådjur som står i gräs tittandes och lyssnande på en blir sällan något man kommer ihåg. Hellre mer miljö, med smyg, dold i skog eller i action som din första bild.
    Känner att jag måste jobba på det här med djurbilder själv när jag skriver så 😉 Tror att det är en av anledningarna till att jag fotograferar förhållandevis få djur. Här hemma hittar jag oftast rådjuren mitt i gräset…

    /Anna

  4. Visst har han rätt, Terje. Den översta bilden handlar mer om individen, känslan av ett rådjur som drar iväg, inte särskilt rädd eftersom rumpan inte är stoppljusvit. Men det finns en dynamik i bilden. Den andra är också fin, mer konventionell men djuret är bra placerat i bilden och knivskarp. De kompletterar varandra. Kul att se dina fina bilder igen. Blommornas dans är ljuvlig. Hoppas vi ses på återträffen.

  5. Jag gillar båda bilderna!
    Den första bilden är mycket spännande och konstnärlig, den andra avbilda rådjurens skönhet…
    Härligt att Du ville skriva om Dina tankar och funderingar 🙂
    Mvh Halina

  6. Precis som de flesta andra så tycker jag båda bilderna är bra. I längden så tror jag nog att den övre bilden vinner på mer dynamik och rörelse. Det verkar som du fått rejält med inspiration till utvecklande av bildskapandet, jag skulle nog behöva en sån där Mullsjövecka… 😉
    /P

Kommentera

 
